Negatieve spiraal doorbreken

Minder vaardige lezers hebben vaak moeite met het tekstbegrip. Lezen is vermoeiend voor hen. Ze krijgen een hekel aan lezen en dus doen ze het zo min mogelijk. Wat niet bevorderend is voor hun leesvaardigheid. Dit effect noemen we ook wel de negatieve leesspiraal.

Om de leesvaardigheid van minder vaardige lezers te verbeteren, moet deze negatieve spiraal doorbroken worden. Cruciaal daarbij is het opbouwen van een leesroutine. Als iemand meer leesroutine krijgt, wordt lezen makkelijker. Dan kan hij of zij er pas van gaan genieten en er beter in worden.

Belangrijk om te weten is: minder vaardige lezers hebben ondersteuning nodig bij het selecteren van de juiste teksten. Want de teksten die ze lezen, mogen niet te moeilijk zijn. Dat werkt demotiverend. Daarna is het zaak de moeilijkheidsgraad stap voor stap op te bouwen. Ook is het belangrijk dat de tekstinhoud aansluit bij de lezer.

Enkele bevindingen uit onderzoek naar leesgedrag van vmbo’ ers:
- Extra begrijpelijke teksten
Lezers die niet vaak lezen, hebben baat bij extra begrijpelijke taal. Op een leesniveau dat vergelijkbaar is met de laatste jaren van het basisonderwijs (dit geldt natuurlijk niet voor beginnende lezers).

- Ook informatieve teksten 
Biedt voor het opbouwen van een leesroutine niet alleen verhalende teksten aan, maar ook informatieve teksten - bijvoorbeeld een makkelijk te lezen krant. Met name jongens zijn geïnteresseerd in nieuws en feiten.

- Spanning en …
Bij verhalende teksten zijn jongens vooral geïnteresseerd in spanning. Meisjes vinden daarnaast ook drama en waargebeurde verhalen leuk.
 
- Passend bij de leeftijd 
De inhoud van een tekst moet aansluiten bij de leeftijd van de lezer. Een 15-jarige zit niet te wachten op een kinderboek.

Uitgeverij Eenvoudig Communiceren stemt haar aanbod mede af op de bevindingen uit leesonderzoek. Daarom bieden we steeds meer boeken aan op verschillende leesniveaus en voor verschillende leeftijden. Kijkt u bij ons overzicht van lees- en lesmateriaal.