Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Dyslexie door slechte les?

Het AD kopt donderdag 9 februari 'Dyslexie door slechte les'.
Volgens de geciteerde hoogleraren is er met de meeste kinderen met een dyslexieverklaring niets aan de hand.
Dyslexiehoogleraar Anna Bosman concludeert zelfs dat dyslexie een gevolg is van slecht onderwijs.
Daarmee bedoelt de hoogleraar dat scholen het stampen weer moeten invoeren en zij voegt eraan toe dat dit ook voor het rekenonderwijs wonderen kan doen.

Hoogleraar Kees Vernooy onderschrijft de uitkomsten van Anna Bosman. 'Er is wetenschappelijk bewijs dat kinderen meer moeten oefenen.'

Slecht onderwijs
Dat kinderen dyslectisch zouden worden door slecht onderwijs is wat ongelukkig geformuleerd. Feit is dat teveel kinderen onnodig een dyslexieverklaring krijgen terwijl er door gericht onderwijs veel verbeterd kan worden.

Vrijlezen
Shock van Mel Wallis de VriesLaten we hier lering uit trekken, maar ook ervoor waken in een andere valkuil te treden! Kinderen die achterlopen in woordenschat krijgen vaak extra werkjes of extra tijd om hun les af te maken. Maar de kinderen die de stof wél makkelijk aankunnen mogen in diezelfde extra tijd vrijlezen. En zo vergroot je de kloof tussen die twee groepen alleen maar. Want vrijlezen is bewezen een goede manier om je woordenschat te vergroten!

Eenvoudig Communiceren
Keurmerk Makkelijk LezenVoor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Eenvoudig Communiceren romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.

Volg Eenvoudig Communiceren via TwitterLinkedIn en Facebook
Bekijk nieuwsarchief

Nieuws