Actrice en regisseur Halina Reijn is druk bezig met de verfilming van ’t Hooge Nest: een boek dat veel indruk maakte toen het net uitkwam. De verfilming is een project waar Reijn met hart en ziel aan verbonden is, zegt ze tegen RTL Nieuws. En terecht, want ’t Hooge Nest van Roxane van Iperen is een verhaal dat je niet meer loslaat. Daarom geven wij het nu uit in toegankelijke taal. Zodat eenieder, ongeacht het leesniveau, zich kan laten meeslepen in de wereld van de gezusters Brilleslijper. Dit is: 't Hooge Nest in makkelijke taal, hertaald door Jet Doedel!

In ’t Hooge Nest lees je over de joodse zusjes Lien en Janny Brilleslijper. Zij sluiten zich in de Tweede Wereldoorlog aan bij het verzet - met gevaar voor eigen leven. In de bossen bij Naarden runnen ze samen een onderduik- en verzetshuis: ’t Hooge Nest. Dat lijkt een veilige plek voor hun families en de overige onderduikers. Maar voor hoe lang?

Roxane van Iperen woont in het huis ’t Hooge Nest in Naarden. Toen ze er net kwam wonen met haar gezin, moest het huis worden opgeknapt. In die periode ontdekten ze geheime luiken in de vloeren en verborgen ruimtes achter de muren. Daar vonden ze oude kaarsen en krantjes uit de Tweede Wereldoorlog. Zodoende was Roxane’s nieuwsgierigheid aangewakkerd en begon ze een ware speurtocht naar de geschiedenis van het huis.

‘Ik werd nieuwsgierig. Wat was er in dit huis gebeurd?
Ik vroeg het aan mensen uit de buurt. Die vertelden: in de oorlog woonden er joodse onderduikers in ’t Hooge Nest.

Ik ging op zoek naar informatie.
Ik heb veel gelezen over het huis en over de oorlog.
Ik bekeek brieven, documenten en foto’s in oude archieven.

Ik praatte met veel mensen, zoals de kinderen van de onderduikers.
Met al die informatie heb ik dit boek geschreven.
Het is het verhaal van de joodse zussen Lien en Janny Brilleslijper uit Amsterdam.’
(Roxane van Iperen - ’t Hooge Nest in makkelijke taal, pagina 6)

Dit is een verhaal dat je nog lang in zijn greep zal houden. ’t Hooge Nest is Roxane van Iperen’s tweede boek en was haar definitieve doorbraak bij een groot publiek. Van Iperen won met deze titel de Opzij Literatuurprijs 2019 en het boek stond op de shortlist van de NS Publiekprijs 2020.

‘t Hooge Nest is één van de waardevolste recente aanvullingen op de literatuur over de Tweede Wereldoorlog. Daarom moet iedereen keer kennis maken met Lien en Janny Brilleslijper.

Bestel 't Hooge Nest in makkelijke taal hier!