Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Stoptober: samen stoppen met roken

Deze maand is het ‘Stoptober’: de landelijke campagne om samen 28 dagen niet te roken in oktober. BN’ers Katja Schuurman, Jan Slagter en Kees van der Spek vormen de positieve gezichten van de campagne om rokers er doorheen te slepen. Inmiddels is Stoptober een nieuw belangrijk nationaal stopmoment geworden naast 1 januari. Een uitgelezen moment voor scholen om deze maand hun anti-rookbeleid een nieuwe impuls te geven. Gebruik daarbij ons werkboek Roken, waarom eigenlijk? en ga samen op weg naar een rookvrije generatie!

Positieve aanpak
Stoptober is een initiatief van KWF Kankerbestrijding, Hartstichting, Longfonds, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Trimbos-Instituut en GGD GHOR Nederland. Het succes van de campagne zit ‘m in de positieve aanpak. Via de special Stoptober-app krijgen deelnemers tips, aanmoedigingen en voorlichting over wat stoppen met roken doet met je gezondheid. Dankzij social media, als Facebook, Twitter en Instagram, is er contact met anderen die hetzelfde doormaken en worden ervaringen uitgewisseld. De ‘stopper’ staat er niet alleen voor. Een studie van het AMC heeft aangetoond dat meedoen aan Stoptober echt effect heeft. Bovendien vergoot deelname het zelfvertrouwen, wat op langere termijn helpt om te stoppen.

Roken; waarom eigenlijk?Hoe eerder, hoe beter
Het werkboek Roken, waarom eigenlijk? helpt om het onderwerp samen in de klas te bespreken. Niet met opgeheven vingertje, maar op een positieve manier en in eenvoudige taal vertelt het werkboek wat voor gif er in sigaretten zit, welke ziektes je ervan kunt krijgen en wat de tabaksindustrie voor trucjes heeft om mensen verslaafd te maken. Hoe eerder gestart wordt met voorlichting aan jongeren, hoe beter. Maar liefst twee derde van de kinderen die sigaretten probeert, wordt vaste roker, aldus onderzoek van het University College in Londen. Kijk hier voor meer informatie over het boek.

Eenvoudig Communiceren
Keurmerk Makkelijk LezenVoor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Eenvoudig Communiceren romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.

 

Volg Eenvoudig Communiceren via TwitterLinkedIn en Facebook
Bekijk nieuwsarchief

Nieuws