Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Jong beginnen

De uitspraak ‘Een goed begin is het halve werk’ gaat zeker ook lezen op. Uit onderzoek naar de ontwikkeling van leesvaardigheid blijkt dat mensen die al jong leren lezen, meer oefenen met lezen, meer waardering hebben voor het lezen en bovendien als volwassen lezer sneller complexere teksten kunnen lezen en begrijpen. Ook blijkt dat het - voor de ontwikkeling van begrijpend en technisch lezen en voor succes op school - belangrijk is als kinderen van jongs af aan een leesroutine weten te ontwikkelen. Hier treedt het Mattheuseffect in werking: hoe beter je al kunt lezen, hoe beter je erin wordt.

Economische en sociale consequenties
Aan de andere kant geldt dat mensen die in het begin grote moeite hebben met lezen, een levenslange achterstand op bouwen die zich uitbreidt naar alle leerprocessen! Kinderen die minder makkelijk leren lezen, zullen ook minder vaak gaan lezen en een taalachterstand oplopen. Die achterstand kan in het ergste geval leiden tot vroeger schoolverlaten. Zo blijven deze leerlingen ook in hun volwassen leven hun achterstand meedragen met alle consequenties economische en sociale consequenties. 

Zwakke lezers lopen dus het risico later functioneel analfabeten te worden. Wat is hieraan te doen? Lezen voor iedereen is het motto van Uitgeverij Eenvoudig Communiceren. Ook als je er niet heel goed in ben, kan lezen leuk zijn en is het des te belangrijker om regelmatig te lezen. Wij bieden boeken voor iedereen van 10 tot 100.

Het is belangrijk om ook na groep 6 te blijven oefenen met technisch lezen. En het is belangrijk om leerlingen van een jaar of 9 of 10 jaar boeken aan te blijven bieden op een niveau dat ze aankunnen. Zodat ze niet in een negatieve spiraal terecht komen. Zie ook het onderwerp ‘Teksten op het juiste niveau’.