Bel ons: 0031 20 520 60 70

Skip to Main Content »

You're currently on:

Lezen en schoolprestaties

Als leerlingen regelmatig lezen en hun woordenschat uitbreiden, gaan ze beter lezen. Als ze beter kunnen lezen, begrijpen hun schoolteksten beter. Dat zal leiden tot meer schoolsucces. Vervolgens zal de ervaring van toegenomen leersucces leiden tot meer taalvaardigheid, enzovoort. Dit is een positieve spiraal waardoor leerlingen steeds beter worden, zo blijkt uit onderzoek.

De relatie tussen lezen een schoolprestaties is ook de achtergrond bij het ontwikkelen van onze serie BoekenBoeien.nl. Deze serie zal bestaan uit twintig spannende jongerenromans, die samen 1600 schooltaalwoorden vmbo bevatten. Leerlingen maken zo spelenderwijs kennis met woorden die van groot belang zijn voor hun schoolvakken.

Onvoldoende prestaties op het vmbo
De leesvaardigheid en de woordenschat van veel leerlingen in de brugklas van het vmbo is onvoldoende. Hierdoor presteren deze leerlingen in de meeste schoolvakken onder de maat. Veel lezen is goed voor de uitbreiding van de woordenschat, zo leert onderzoek
BoekenBoeien wil lezen en leren in elkaar over laten lopen. Door schooltaalwoorden in de context van een boek aan te bieden, bouwen leerlingen spelenderwijs hun woordenschat op. Dat werkt beter dan simpelweg woorden uit je hoofd leren. Vaak hebben ze hier ook moeite mee. Het spelenderwijs leren door lezen spreekt jongeren over het algemeen meer aan.

Zie ook
> website ITTA 
www.boekenboeien.nl