Het zal ongetwijfeld de meest gehoorde verzuchting van de laatste maanden zijn: rare tijden, met die corona. En dat is de spijker op z’n kop. Want een rare tijd is het. Een bijzondere tijd ook. Niet eerder in de geschiedenis maakten we mee dat de hele wereld tegelijk met hetzelfde fenomeen en zijn gevolgen te maken kreeg. Een gevaarlijk virus, lockdowns, platgelegde economieën, duizenden sterfgevallen. Geen land ter wereld is eraan ontsnapt. Voor het eerst in de geschiedenis zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje. Met enig cynisme kun je stellen dat zelfs grote wereldoorlogen dat niet voor elkaar kregen.

Nu de (eerste) golf voorbij lijkt, kunnen we ons voorzichtig wagen aan een herstart, het oppakken van onze gewone levens. Met mate natuurlijk, en met de nodige beperkingen. Maar toch. En voorzichtig kunnen we ook gaan terugkijken. Hoe hebben we het er vanaf gebracht?

Het is – denk ik – een breed gedeeld gevoel: Nederland is redelijk door de afgelopen periode gekomen. De intelligente lockdown heeft zijn werk gedaan. Er is een beheersbare situatie ontstaan. Dezelfde conclusie lijkt op zijn plaats bij die andere IC-patiënt: onze economie. Ook daar lijkt de conclusie: de patiënt heeft het gered. Ja, er is schade geleden. Ja, er is een forse herstelperiode nodig. Ja, de recuperatie zal nog heel wat gaan kosten. Maar … de patiënt is niet overleden en heeft bovendien voldoende levenskansen.

Dat neemt niet weg dat de corona-tijd bedrijven voor veel uitdagingen heeft gesteld. In crisissituaties doet een mens altijd één van drie dingen: hij verstart, hij vlucht, of hij gaat in de aanval. Oftewel: Fight or Flight. Bij organisaties is dat niet anders. Ook bij Eenvoudig Communiceren stonden wij voor deze keuze: afwachten of tot actie overgaan. Wij besloten tot het laatste. En het was meteen al duidelijk welke kant dat moest opgaan: de uitbreiding van ons digitale aanbod.

Dat aanbod aan digitaal materiaal was tot dusver bescheiden. Een welbewuste keuze, want uit onderzoek en ervaring weten we dat onze lezers het beste lezen van papier. Wie moeite heeft met lezen, heeft het meest aan een tastbaar boek. Een boek waarin je een tekst makkelijk kunt terugvinden (‘waar was ik ook alweer?’). Een boek dat zijn eigen aanwezigheid heeft, dat je als het ware aankijkt als het er ligt, en daarmee aanspoort tot oppakken en inkijken. Een boek met bladzijden waarop je je vinger kunt leggen om de zin te volgen, als je moeite hebt met de woorden.

Maar nood breekt wetten. Voor veel van onze lezers was dat papieren boek tijdelijk onbereikbaar. Boekhandels gesloten, bibliotheken dicht, scholen idem. Er was dit keer geen ontkomen aan. Dus hebben we in korte tijd onze digitale opties uitgebreid. Zo zult u ontdekken dat een flink aantal van onze boeken inmiddels ook als e-book verkrijgbaar is. U kunt ze gewoon via Kobo of Bol.com downloaden.

We zijn ook aan de slag gegaan met voorlees-video’s, eigenlijk de verfilming van het voorlezen van een boek. Meeleesboeken. Gezien het aantal bezoekers een instant succes! Ook hebben we onze digitale weekkrant tijdelijk kosteloos aangeboden. Ook daarvan hebben veel lezers en leesgroepen gebruikgemaakt.

Allerlei digitale activiteiten dus om onze lezers te helpen. Zodat ze ook in deze rare tijden (sic!) kunnen lezen. Maken we daarmee de ommezwaai naar volledig digitaal? Nee, papier blijft in de strijd om de zwakke lezer te bereiken onmisbaar. En van die koers wijken we niet af, hoe verleidelijk dat soms ook lijkt. Maar tegelijk is de lijn van verdere digitalisering nu onmiskenbaar ingezet!

25 jaar Eenvoudig Communiceren
Dit jaar bestaat Eenvoudig Communiceren 25 jaar! Voor veel mensen zijn 'gewone' boeken veel te moeilijk. Daarom maakt uitgeverij Eenvoudig Communiceren romans en werkboeken in eenvoudig Nederlands. Door een eenvoudigere verhaalstructuur, kortere zinnen, grotere letters, eenvoudigere grammatica en makkelijkere woorden. Zo kunnen jongeren en volwassenen die moeite hebben met lezen opeens wél een boek uitlezen. Dat geeft zelfvertrouwen en brengt het plezier in lezen terug.

Volg Eenvoudig Communiceren via TwitterLinkedIn en Facebook