Voorleesboeken voor jongeren ouder dan 6 jaar

Lees- en taalvaardigheid worden van jongs af aan ontwikkeld. Daarom is het belangrijk om leesplezier al op jonge leeftijd op te creëren. Leesplezier hangt nauw samen met de houding tegenover lezen en is essentieel voor het opbouwen van leesvaardigheid. Helaas zien we vaak dat jongeren steeds minder zin hebben om te lezen, wat leidt tot een daling van hun leesvaardigheid, zoals de recente resultaten van het PISA-onderzoek aantonen. Wat kunnen ouders doen om leesplezier te bevorderen? En welke rol speelt voorlezen hierbij? Is voorlezen alleen voor kinderen?

De Nationale Voorleesdagen zijn begonnen. Het valt op dat de focus van deze campagne voornamelijk ligt op kinderen van 0 tot 6 jaar. Maar voorlezen is niet alleen nuttig voor jonge kinderen. Ook voor kinderen en jongeren ouder dan 6 jaar is voorlezen zeker een interessante taalvaardigheidstool. Bijvoorbeeld voor scholieren in het voortgezet onderwijs die leesproblemen hebben, kan voorlezen helpen bij het hardop of stil lezen.

Voorlezen heeft vele voordelen, waaronder het bevorderen van leesplezier. Het creëert een band tussen jongeren en boeken, en versterkt de relatie tussen voorlezer en luisteraar. Deze band draagt bij aan het bevorderen van leesplezier. Jongeren die regelmatig worden voorgelezen, hebben meer kans om later uit zichzelf een boek op te pakken, omdat voorlezen een positieve houding ten opzichte van lezen wekt, zegt Stichting Lezen.

Naast het bevorderen van leesplezier draagt voorlezen ook bij aan taalvaardigheid, leesvaardigheid, woordenschat, luistervaardigheid en concentratievermogen. Door voor te lezen krijgen jongeren nieuwe woorden en uitdrukkingen te horen, zelfs als het om prentenboeken gaat. Voor meertalige kinderen is voorlezen een belangrijk onderdeel van het taalverwervingsproces, en kan dit worden gedaan met Nederlandstalige, anderstalige of zelfs meertalige boeken. Voorlezen helpt de jongeren vertrouwd te raken met de Nederlandse of vreemde taal.

Hieronder vind je een selectie van geschikte voorleesboeken voor jongeren ouder dan 6 jaar die moeilijkheden hebben met lezen:

Nina en Noortje van Yvonne en Kroonenberg:
Nina en Noortje
is een verhaal over vriendschap, school, pesten en paarden. Het is dus hét geschikte boek om in een klas voor te lezen. Het verhaal gaat over Nina. Zij voelt zich niet thuis op school, want zij heeft geen vrienden. Zij is net als Noortje, een meisje uit haar klas. Noortje wordt soms gepest en daar voelt Nina zich slecht om. Daarom wil Nina Noortje graag helpen. Het boek heeft prachtige illustraties om tijdens het voorlezen te tonen. Het boek is ook opgedeeld in verschillende hoofdstukken, zodat je kunt stoppen wanneer je wil en de volgende dag verder kunt gaan. Ten laatste zijn moeilijke woorden ook onderstreept. Als leerkracht of ouder toont dit aan welke woorden wat moeilijker zijn voor kinderen. Die woorden worden dan op het einde van het boek uitgelegd en aangetoond aan de hand van illustraties. Het boek is geschreven op leesniveau A2 voor jongeren vanaf 12 jaar die niet zo makkelijk lezen.

De sprookjes van Hans Christian Andersen:
De sprookjes van Hans Christian Andersen
zijn over de hele wereld bekend. Daarom is het extra leuk om deze aan je kinderen voor te lezen. Het boek is opgedeeld in zes korte sprookjes: De nieuwe kleren van de keizer, De prinses op de erwt, Het lelijke jonge eendje, Het meisje met de zwavelstokjes, De Chinese nachtegaal en De kleine zeemeermin. Je kunt dus elke avond of elk voorleesmoment een ander verhaal voorlezen. Ook dit boek bevat prachtige illustraties om aan je kinderen te tonen. Zo zorgt het verhaal van De nieuwe kleren van de koning voor een lachmomentje en Het lelijke jonge eendje voor medeleven en hoop.

Tip: we hebben het boek ook in een tweetalige uitgave in het Chinees en Nederlands!

Mijn naam is Anne van Marian Hoefnagel:
Dit boek is geschreven in makkelijke taal voor kinderen vanaf 8 jaar en vertelt het verhaal van Anne Frank en haar dagboek. Op haar dertiende verjaardag krijgt Anne Frank een dagboek. Wanneer Anne en haar familie gaan onderduiken in het achterhuis schrijft ze in haar dagboek alsof ze brieven aan een vriendin schrijft. Elke brief begint met: Lieve Kitty. Anne vertelt ‘Kitty’ over haar dromen, twijfels en verlangens. Over haar eerste kus, en haar ambitie om schrijfster te worden. Het dagboek stopt wanneer Anne, haar familie en de andere onderduikers ontdekt en gevangen genomen.

Bronnen: