Haast ongemerkt is de vakantieperiode begonnen. Zonder allerlei beperkende maatregelen, zoals in de vorige zomer. Het leven lijkt weer verdacht veel op het oude vertrouwde leven van vóór 2020 - wie had dat vorig jaar gedacht?

De vrije tijd lonkt en dat leidt er waarschijnlijk bij veel mensen toe dat ze eindelijk weer eens tijd hebben om een boek te lezen. Een boek van de stapel die zich naast het bed en de bank heeft opgehoopt. Boekenstapels van gekochte of gekregen boeken, die gedurende het jaar langzaam omhoog groeien en waar we elke dag met een licht schuldgevoel naar kijken. Vaak nemen we ons dan voor om die stapel kleiner te maken en eens voort te maken met lezen  - wat er dan steeds niet van komt.

Herkenbaar voor u? Laten we eerlijk zijn, ook voor ons volwassenen schiet het lezen er soms bij in. Niet zo gek, er zijn zoveel andere dingen om te doen. Het leven is te druk, er is altijd haast, en in de voortdurende gejaagdheid is soms niet de tijd of de ontspanning om een boek op te pakken en te lezen. Lezen wordt dan iets voor kort voor het slapen gaan, iets voor tussendoor.

Zelf komen er we er dus niet altijd toe om te lezen. Mogen we dat dan toch van onze kinderen verwachten? Want ook zij hebben het druk, ook hun vrije tijd is vaak al helemaal ingepland, ook zij kennen de dwang en drang van het beeldscherm. Onze kinderen zijn misschien nog wel drukker dan wij.

En toch is dat lezen zo belangrijk. Want we weten uit onderzoek dat jongeren die regelmatig in hun vrije tijd naar een boek grijpen beter presteren bij leestesten.

Het lezen van ‘leesboeken’ laat een aanzienlijke verbetering zien van de woordenschat, het technisch lezen en de spelling, en die verbetering is groter dan wat plaatsvindt tijdens het gewone onderwijs. En het mooie is: dit effect is het sterkst bij zwakke lezers. Het wetenschappelijke credo is dus: motiveer zwakke lezers regelmatig om in hun vrije tijd een boek te lezen. Maar zorg er dan wel voor dat dat boeken zijn die hen aanspreken en hun nieuwsgierigheid aanwakkeren.

Daarom blijft het belangrijk dat ouders juist in de zomerperiode hun kinderen stimuleren om eens een boek op te pakken - al leidt dat in de dagelijkse praktijk soms tot weerstand. Use it or lose it - dat geldt voor alle vaardigheden, en voor lezen zeer zeker.

Probeer daarbij creatief te zijn. Lees eens samen met uw kinderen. U kunt voorlezen als ze jong zijn, maar ook samen stukjes lezen als ze ouder zijn. Of koppel het lezen aan een gebeurtenis, een evenement of een bezienswaardigheid die u samen bezoekt. Dus het lezen niet alleen zien als een verplichte activiteit die je in je eentje in een hoekje ergens moet volbrengen, maar het juist verbinden aan een gezamenlijke gebeurtenis - de koppeling met iets dat u bezoekt, een film die u samen kijkt.

Gebruik daarmee deze zomervakantie niet alleen om ‘het gewone lezen’ maar ook ‘het gezamenlijke lezen’ als activiteit op de gezinsagenda te krijgen. De moeite van het proberen waard!